Dari segi
bahasa istihsan berarti menganggap sesuatu baik, yang terambil dari kata
al-husna yaitu baik. Sedangkan istihsan menurut istilah ulama ushul fiqh adalah
meninggalkan hukum yang telah ditetapkan pada suatu peristiwa atau kejadian
yang ditetapkan berdasar dalil syara’ menuju (menetapkan) hukum lain dari
peristiwa atau kejadian itu juga; karena ada suatu dalil syara’ yang
mengharuskan untuk meninggalkannya. Dalil syara’ yang terlahir disebut sandaran
istihsan.
pada istihsan
hanya ada suatu peristiwa atau kejadian. Mula-mula peristiwa atau kejadian itu
telah ditetapkan hukumnya berdasarkan nash. Kemudian ditemukan nash yang lain
yang mengaharuskan untuk meninggalkan hukum dari peristiwa atau kejadian yang
telah ditetapkan itu, pindah kepada hukum lain sekalipun dalil pertama dianggap
kuat tetapi kepentingan menghendaki perpindahan hukum itu. Dengan perkataan
yang lain bahwa istihsan yang dicari adalah dalil mana yang paling tepat
digunakan untuk menetapkan hukum dari satu peristiwa.
Menurut Mazhab Hanafi terdapat dua pengertian yaitu
:
1) Qiyas yang tersembunyi illahnya kerana halusnya atau jauhnya dari ingatan hati lagi berlaku didalam keadaan menentang Qiyas yang jelas illahnya kerana bersegeranya kepada ingatan hati pada peringkat permulaan.
2) Dikecualikan masalah sempurna daripada konsep menyeluruh atau kaedah umum karna ada dalil khusus yang mengkehendaki pengecualian itu sama ada dalil khusus itu terdiri daripada nas atau keadaan yang memaksa (darurat) atau uruf atau kepentingan (maslahat) atau lainnya.
Menurut Mazhab Maliki Istihsan ialah :
Mengutamakan tinggal sesuatu dalil dan membolehkan menyalahinya kerana ada dalil lain menentang sebahagian daripada kehendaknya.
Menurut Mazhab Hanafi :
Berpaling didalam menghukum sesuatu masalah daripada masalah-masalah yang sebanding dengannya kerana ada dalil yang khusus terdiri dari Al-Quran atau Sunnah.
1) Qiyas yang tersembunyi illahnya kerana halusnya atau jauhnya dari ingatan hati lagi berlaku didalam keadaan menentang Qiyas yang jelas illahnya kerana bersegeranya kepada ingatan hati pada peringkat permulaan.
2) Dikecualikan masalah sempurna daripada konsep menyeluruh atau kaedah umum karna ada dalil khusus yang mengkehendaki pengecualian itu sama ada dalil khusus itu terdiri daripada nas atau keadaan yang memaksa (darurat) atau uruf atau kepentingan (maslahat) atau lainnya.
Menurut Mazhab Maliki Istihsan ialah :
Mengutamakan tinggal sesuatu dalil dan membolehkan menyalahinya kerana ada dalil lain menentang sebahagian daripada kehendaknya.
Menurut Mazhab Hanafi :
Berpaling didalam menghukum sesuatu masalah daripada masalah-masalah yang sebanding dengannya kerana ada dalil yang khusus terdiri dari Al-Quran atau Sunnah.
Menurut Mazhab Shafie :
Sesuatu perkara yang difikirkan baik oleh mujtahid.
Sesuatu perkara yang difikirkan baik oleh mujtahid.
Para ulama
mentakrifkan Istihsan sebagai beralih dari Qiyas jaliy kepada Qiyas khafiy atau
mengecualikan masalah juz’iyyah dari asal yang kulliy atau kaedah yang umum
berdasarkan kepada dalil yang menyebabkan peralihan ini. Antara ciri-ciri
Istihsan ialah beralih dari menggunakan Qiyas jaliy kepada menggunakan Qiyas
khafiy berdasarkan dalil tertentu. Selain itu juga,ciri Istihsan ialah
menggunakan sesuatu masalah dari asal atau kaedah yang umum berdasarkan kepada
dalil tertentu.
Secara
rumusannya Istihsan adalah beralih daripada hukum yang diistinbatkan melalui
Qiyas jaliy kepada hukum yang dikeluarkan melalui Qiyas khafiy atau
pengecualian satu-satu masalah juz’iyyah daripada kaedah yang berbentuk kulliy
karna terdapat dalil lain yang lebih disenangi oleh seseorang mujtahid untuk berbuat
demikian.
2.2 Sejarah perkembangan istihsan.
Sebelum Abu Hanifah menggunakan istilah
istihsan, ulama-ulama sebelumnya telah menggunakan istilah ini. Iyas ibn
Mu’awiyah seorang hakim dalam pemerintahan Umaiyah pernah berkata: “tidaklah
saya menemukan qadhi, melainkan apa yang dipandang baik manusia”.
Sesudah Abu Hanifah menjadi seorang mujtahid
dan ahli falsafah dalam bidang hukum, istilah istihsan sering digunakan
sehingga penggunaannya hampir sama dengan qiyas. Umpamanya Abu Hanifah berkata:
“qiyas memutuskan begini, sedang istihsan memutuskan begitu. Kami mengambil
istihsan. Qiyas memutuskan begini, akan tetapi kami beristisan, andaikata tidak
ada riwayat tentulah saya menggunakan qiyas. Kami menetapkan demikian dengan
jalan istihsan, tidak bersesuaian dengan qiyas”.
Imam Abu Hanifah terkenal sebagai seorang ahli
hukum yang amat pandai menggunakan sumber istihsan dan banyak merujuk
masalah-masalah berdasarkan sumber istihsan. Imam Abu Hanifah hampir-hampir
digelar ‘imam Istihsan’ sebagaimana beliau digelar imam ahlul ra’yi. Muhammad
Ibnul Hasan, salah seorang murid Imam Abu Hanifah telah berkata: “adalah Abu
Hanifah telah berdiskusi dengan sahabat-sahabatnya tentang qiyas. Mereka dapat
membantahnya. Tetapi apabila Abu Hanifah mengatakan: saya beristihsan, tidak
ada lagi orang yang menandinginya kerana banyak dalil-dalil yang dikemukakan
tentang istihsan dalam pelbagai masalah”.
Kemudian murid-muridnya yang mencapai derajat
ijtihad mengikut jejak Abu Hanifah. Maka telah timbul banyak masalah berdasarkan
istihsan sehingga mereka memberi pengertian bahawa istihsan itu merupakan satu
dalil hukum dan para mujtahid harus mengetahuinya. Muhammad Ibnul Hasan
berpendapat bahawa mengetahui masalah-masalah istihsan adalah syarat untuk
berijtihad. Muhammad Ibnul Hasan berkata: “mengetahui masalah-masalah istihsan
menurut para fuqaha adalah salah satu syarat ijtihad, sama dengan mengetahui
dalil-dalil yang lain”.
Imam Abu Hanifah sendiri berkata: “barang siapa
mengetahui Al-kitab dan As-sunnah, pendapat para sahabat Rasulullah dan apa
yang diistihsankan oleh para para fuqaha, dapatlah dia berijtihad terhadap
hal-hal yang dihadapinya dan dia menjalankan yang demikian itu terhadap
solatnya, puasanya, hajinya dan segala yang disuruh dan yang dilarang. Maka
apabila dia berijtihad dan berqiyas kepada yang menyerupainya dapatlah dia
beramal dengan yang demikian walaupun dia salah dalam ijtihadnya”.
Abu Hanifah sendiri tidak menegaskan definisi
istihsan itu, dari pendapatnya, istihsan digunakan sebagai dalil-dalil hukum
yang digunakan untuk menentang qiyas dan menguatkan istihsan itu bila ia
bertentangan dengan qiyas. Maksud istihsan adalah tidak terang, terkecuali pada
beberapa masalah yang merupakan hadis atau athar. Beliau sering berkata: “Andaikata
tidak ada athar, tentulah saya berpegang pada qiyas. Andaikata tidak ada
riwayat, tentulah saya berpegang pada qiyas.”
Tidak boleh dikatakan bahawa Abu Hanifah,
Malik, dan sahabat-sahabat beristihsan tanpa menggunakan dalil-dalil yang
syarak, tetapi sebenarnya mereka tidak menerangkan dalil-dalil yang telah
mereka maksudkan, dan yang sebenarnya mereka kehendaki dengan pendapat itu. Hal
ini tidaklah begitu mengherankan, kerana masa itu belum lagi terjadi masa
pentakrifan istilah-istilah baru. Masa itu adalah masa ijtihad dan mereka itu
diakui oleh masyarakat sebagai ahli-ahli ijtihad. Imam Syafie menyerang dengan
amat tajam bila beliau mendengar pengikut-pengikut Imam Abu Hanifah menggunakan
istihsan ketika berdiskusi dengan beliau tanpa menerangkan maksud istilah itu.
Mungkin pendebat-pendebat Imam Abu Hanifah
menggunakan istilah istihsan tanpa mengetahui sesuatu dalil kerana mereka
bertaklid kepada imam-imam mereka. Apabila Imam Syafie bertanya kepada mereka
tentang hakikat istihsan, mereka tidak dapat menjawabnya. Imam Syafie membantah
orang-orang yang sering menggunakan kata-kata ijmak untuk dijadikan dalil
mereka tanpa mereka menyebut dasar pegangan mereka itu. Pendapat-pendapat Imam
Syafie, baik dalam Ar Risalah maupun Al Umm tegas mengatakan bahawa istihsan
tanpa dalil tidak dapat diterima bahkan haram dilakukan.
Dalam Ar Risalah Imam Syafie berkata: “sesungguhnya
haram atas seseorang menetapkan sesuatu dengan jalan istihsan, apabila istihsan
itu menyalahi hadis. Dan tidak boleh lagi seseorang mengatakan: ‘saya
beristihsan tidak menggunakan qiyas’. Andaikata kita boleh mengenepikan qiyas,
bolehlah bagi ahli-ahli akal dari orang yang tidak mempunyai ilmu mengatakan
sesuatu yang tidak ada hadis terhadapnya dengan menggunakan dasar istihsan.
Istihsan itu sebenarnya hanya mencari enak saja” . Dalam kitab Ibtal
al-Istihsan, Imam Syafie menerangkan dalil-dalil yang menegaskan bahawa para
mufti tidak boleh berfatwa dengan istihsan, kerana kalu berfatwa dengan
istihsan bererti dia telah menyimpang dari Al-Quran dan Sunnah, al-ijmak dan qiyas.
Dan berarti dia mengikuti pendapatnya sendiri.
Dalam masalah
ini Daud Ibn Ali menyetujui pendapat Imam Syafie, sebagaimana ulama -ulama
Hanbaliyah menyetujui fahaman Imam Abu Hanifah dan Imam Malik. Dalam kitab Risalah
Al Usul, Daud menegaskan: “Sesungguhnya menetapkan sesuatu dengan qiyas tidak
wajib, dan menggunakan istihsan tidak boleh”. Shafiyuddin Al Baghdadi dalam
kitabnya Qawa’idal Usul dan Ibnu Qamah Al Maqdisi dalam kitabnya Raudhatun
Nazhir menyatakan bahawa Imam Ahmad ibn Hanbal bersetuju dengan pandangan Imam
Abu Hanifah dalam masalah ini.
Demikianlah
perkembangan dalam fase pertama tentang kedudukan istihsan. Satu pihak
menggunakan istihsan untuk sesuatu hukum yang mereka kehendaki walaupun mereka
belum dapat menernagkan hakikat sebenar istihsan dan satu pihak yang lain
menolak dari menggunakan istihsan dengan alasan bahawa istihsan adalah menurut
fikiran semata-mata. Sesudah masa membuat dalil bagi dasar-dasar yang digunakan
selepas zaman Imam Syafie, barulah tokoh-tokoh fiqh mazhab Hanafi membuat
pentakrifan istihsan dan menerangkan hakikat yang sebenarnya yang mereka
ungkapkan dari cabang-cabang hukum yang dinukilkan daripada imam. Namun
demikian, pentakrifan yang telah dibuat masih tidak dapat melepaskan istihsan
dari arena perselisihan
2.3 Macam-macam istihsan
1.Ditinjau dari segi dalil yang digunakan pada
saat beralih dari qiyas, istihsan ada tiga macam :
a.
Beralih dari apa yang dituntut oleh
qiyas dhahir ( qiyas jali) kepada yang dikehendaki kepad qiyas khafi.
b.
Beralih dari apa yang dituntut oleh
nash yang umum kepada hukum yang bersifat khusus. Jadi, mekipun ada dalil umum
yang dapat digunakan dalam menetapkan hukum suatu masalah, namun dalam keadaan
tertentu dalil umum itu tidak digunakan, dan sebagai gantinya digunakan dalil khusus.
c.
Beralih dari tuntutan hukum kulli
kepada tuntutan yang dikehendaki hukum pengecualian.
2.Ditinjau dari segi sandaran atau yang menjadi
dasar dalam peralihan untuk menempuh cara istihsan oleh mujahid, istihsan
terbagi kepada empat macam :
a.
Istihsan yang sandarannya adalah
qiyas khafi. Dalam hal ini mujtahid meninggalkan qiyas yang pertama karena ia
menemukan bentuk qiyas yang lain, meskipun qiyas yang lain itu dari satu segi
memiliki kelemahan namun dari segi pengaruhnya terhadap kemaslahatan lebih tinggi.
Cara seperti ini oleh mujahid dinilai sebagai cara terbaik dalam menentukan
hukum. Dengan demikian menggunakan istihsan berarti berdalil dengan qiyas
khafi. Istihsan seperti ini disebut istihsan qiyas.
b.
Istihsan yang sandarannya adalah
nash. Dalam hal ini mujahid dalam menetapkan hukum tidak jadi menggunakan
qiyasatau cara biasa karena ada nash yang mununtunnya. Dalam hal ini ketentuan
umum dan qiyas tidak digunakan dan untuk selanjutnya yang digunakan adalah nash
yang mengatur pengecualian itu. Istihsan dalam bentuk ini disebut “ istihsan
nash “
c.
Istihsan yang sandarannya adalah
‘uruf (adat). Dalam hal ini mujahid tidak menggunakan cara-cara biasa yang
bersifat umum tetapi menggunakan cara
lain dengan dasar pertibangan atau sandaran kepada kebiasaatn yang telah umum
berlakudalam suatu keadaan. istihsan dalam bentuk ini disebut “ istihsan
al-‘urf”.
d.
Istihsan yang sandarannya adalah
darurat. Dalam hal ini mujahid tidak menggunakan dalil secara umum harus
diikuti karena adanya keadaan darurat yang menghendaki pengecualian. Istihsan
dalam bentuk ini disebut “ istihsan
al-dharurah “
3.Menurut Syatibi, dikalangan madzhab Maliki
dikenal pula istihsan yang dalam praktiknya dinamani dengan istilah. Mereka
membaginya kepada tiga macam :
a.
Meninggalkan dalil yang biasa
digunakan untuk beramal dengan ‘urf.
b.
Meninggalkan dalil yang biasa
digunakan dan untuk selanjutnya beramal dengan cara lain karena didorong oleh
pertimbangan kemaslahatan manusia.
c.
Meninggalkan dalil yang biasa
dilakukan untuk menghindrkan kesulitan dan memberikan kemudahan kepada
umat.
2.4 Perbedaan pendapat ulama mengenai istihsan
1. Madzab
Hanafi, Maliki, dan Hambali berpendapat bahwa istihsan dapat dijadikan landasan
dalam menetapkan hukum dengan beberapa alasan antara lain :
a. Firman
Allah:
Yang
mendengarkan perkataan lalu mengikuti apa yang paling baik diantaranya. Mereka
itulah orang-orang yang telah di beri Allah petunjuk dan mereka itulah
orang-orang yang mempunyai akal. ( az-zumar : 18)
b. Sabda
Rasulullah :
Apa yang
dianggap baik oleh orang-orang islam juga dianggap baik oleh Allah ( H.R Ahmad
dala kitab sunnah bukan dalam usnadnya )
2. Imam
Muhammad ibn Idris al-Syafi’I ( w. 204 H ) pendiri madzhab syafi’I tidak
menerima Istihsan sebagai landasan hukum. Menurutnya barang siapa menetapkan
hukum berlandaskan itihsan sama dengan membuat-buat syari’at baru dengan hawa
nafsu, alasannya antara lain :
a. Q.S
al-an’am: 38
Dan tidaklah
bintang-bintanag yang ada di bumi dan burung-burung yang terbang dengan kedua
sayapnya, melainkan umat-umat juga seperti kamu. Tiadaklah kami alpakan sesuatu
pun di dalam al-kitab, kemudian kepada Tuhanlah mereka dihimpunkan ( Q.S al-an’am
: 38 )
Menurut Imam
Syafi’I ayat ini diatas menegaskan kesempurnaan al-Qur’an untuk menjawab segala
sesuatu.
b. Q.S
al-Nahl : 44
Keterangan-keterangan
(mukjizat) dan kitab-kitab. Dan kami
turunkan kepadamu al-qur’an, agar kamu menerangkan kepada ummat manusia apa
yang telah diturunkan kepada mereka dan supaya mereka memikirkan. ( Q.S an-Nahl
: 44 )
Ayat ini
menjelaskan bahwa disamping al-Qur’an ada sunnah Rasulullah unuk menjelaskan
dan memerinci hukum-hukum yang terkandung dalam al-Qur’an sehingga menjadi
lebih lengkap untuk menjadi rujukan menetapkan hukum sehingga tidak lagi
memerlukan istihsan yang merupakan kesimpulan pribadi.
c. Q.S
al-Maidah : 49
Dan hendaklah
kamu memutuskan perkara di antara mereka menurut apa yang diturunkan Allah, dan
janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka. Dan berhati-hatilah kamu terhadap
mereka, supaya mereka tidak memalingkan kamu dari sebagian apa yang Allah
turunkan kepadamu. Jika mereka berpaling ( dari hukum yang telah diturunkan
Allah), maka ketahuilah sesungguhnya Allah menghendaki akan menimpakan musibah
kepada mereka disebabkan dosa-dosa mereka. Dan sesungguhnya kebanyakan mereka
adalah orang-orang yang fasik. (Q.S al-Maidah : 49)
Menurut Imam
Syafi’I memerintahkan manusia untuk mengikuti petunjuk Allah dan Rasul-Nya dan
larangan mengikuti kesimpulan hawa nafsu. Hukum yang dibentuk melalui istihsan
adalah kesimpulan hawa nafsu, oleh karena itu tidak sah dijadikan landasan
hukum.
Menurut wahbah
az-zuhaili adanya perbedaan pendapat tersebut disebabkan perbedaan dalam
mengartikan istihsan. Imam Syafi’I
membantah istihsan yang di dasarkan atas hawa nafsu tanpa berdasarkan dalil
syara’. Sedangkan istihsan yang dipakai oleh para penganutnya bukan didasarkan
atas hawa nafsu, tetapi men-tarjih ( menganggap kuat ) salah satu dari dua
dalil yang bertentangan karena dipandang lebih
kuat.
Sebenarnya
tidak ada perbedaan yang signifikan antara pandangan ulama yang membela dan
mendukung istihsan dengan ulama yang menentang istihsan. Mereka tidak
berselisih dalam penggunaan lafadz istihsan, karena kata yang mengandung makna hasan
(baik) itu terdapat dalam teks Al-Quran dan hadits.
Allah Swt berfirman:
فبشر عباد (17)
الذبن يستمعون القول فيتبعون أحسنة (الزمر: 17-18)
Artinya: sebab itu sampaikanlah berita itu
kepada hamba-hamba-Ku, yang mendengarkan perkataan lalu mengikuti apa yang
paling baik diantaranya. (Az-Zumar: 17-18).
Selain itu juga, Rasulullah Saw bersabda:
ما راّه
المسلمون حسنا فهو عند الله حسن (رواه أحمد)
Artinya: Sesuatu yang dipandang oleh kaum
muslimin itu baik, maka menurut Allah pun adalah baik. (HR. Ahmad).
Dari sini,
ulama madzhab hanafi tetap berpegang kepada istihsan. Walaupun mereka menggunakannya pun tetap berdasarkan
kepada dalil-dalil yang kuat. Bukan kepada hawa nafsu sebagaimana yang
dituduhkan para ulama yang menentang istihsan. Mereka berpendapat dalam posisi
istihsan ini, melakukan istihsan lebih utama dari pada melakukan qiyas, pun
pengambilan dalil yang lebih kuat diutamakan dari dalil yang lemah. Pada
dasarnya dalam praktek istihsan ini, tidak mesti ada dalil yang bertentangan,
tetapi istihsan itu cukup dilakukan ketika ada dalil yang lebih kuat, sekaligus
menggugurkan dalil yang lemah. Atau istihsan itu dilakukan dengan cara
meninggalkan qiyas karena ada dalil-dalil lain yang lebih kuat yang diambil
dari teks Al-Quran, hadits, ijma’, adanya darurat, atau dari qiyas khafi
2.5 Bagian – bagian istihsan.
Istihsan
Dengan Nas
Istihsan dengan nas bermaksud perkara pada
setiap masalah yang menunjukkan hukum yang bertentangan dan berbeza dengan
kaedah yang ditetapkan yang mempunyai nas daripada Allah SWT. Dengan kata lain,
istihsan ialah suatu nas khusus yang khusus daripada Allah SWT tentang juz’i
tertentu hingga hukumnya bertentangan atau berbeza daripada hukum asal walaupun
pada masalah yang sama yang sabit dan ianya menjadi kaedah umum.
Contohnya Puasa tidak batal apabila makan
secara tidak sengaja disebabkan lupa. Menurut kaedah umum dan al-Qiyas, puasa
seseorang batal kerana ia tidak menahan diri daripada memasukkan sesuatu ke
dalam rongga badan. Namun hukum itu dikecualikan daripada kaedah umum
berdasarkan hadis Baginda saw :
من اكل او شرب ناسيا فلا يفطر فانما هو رزق رزقا الله
من اكل او شرب ناسيا فلا يفطر فانما هو رزق رزقا الله
Terjemahan: Barang siapa yang
terlupa sedangkan ia berpuasa lalu ia makan atau minum, maka hendaklah ia
menyempunakan puasanya. Sesungguhnya Allah memberi makan dan minum kepadanya. (
Riwayat Al-Bukhari dan Muslim dan At-Tarmizi dan Abu Daud dan Ibnu Majah),
Contoh lain adalah jual beli salam.
Rasulullah saw melarang jual beli yang tidak ada di tempat ketika akad, Dalil
nasnya :
من اسلف منكم فليسلف في كيل معلوم ووزن معلوم الى اجل معلوم
من اسلف منكم فليسلف في كيل معلوم ووزن معلوم الى اجل معلوم
Istihsan
Dengan Ijmak.
Istihsan dengan ijmak ialah suatu peralihan
daripada hukum pada satu-satu masalah yang telah menjadi kaedah umum kepada
hukum yang diistinbat melalui ijmak. Ia terhasil setelah ulama’ mujtahid
berfatwa tentang sesuatu masalah yang berlawanan dengan kaedah umum mengenai
masalah yang serupa dengannya.
Dalam keadaan lain, para mujtahid berdiam diri
dan tidak mengingkarkan apa yang dilakukan oleh masyarakat, yang mana ia
bertentangan dengan kaedah umum yang ditetapkan. Sebagai contoh, tidak sah jual
salam jika diqiyaskan kepada akad jual beli, kerana benda yang diakadkan belim
wujud ketika akad. Oleh kerana jual salam adalah baik dan perlu dalam
masyarakat , maka ulama’ mengira baik dan harus. Contoh lain adalah bayaran
menggunakan bilik air dan al-istisna’.
Istihsan
Berdasarkan Uruf
Hal tersebut berlaku pada masalah yang menjadi
amalan dan kebiasaan masyarakat dan ia bertentangan dengan kaedah umum. Contohnya,
menurut fiqh mazhab Hanafi, antara prinsip umum harta wakaf hendaklah
berkekalan.Berdasarkan prinsip ini,maka tidak harus mewakafkan harta yang mudah
dipindahkan kerana ia menunjukkan tidak berkekalan.
Sebaliknya Imam Muhammad bin Hassan dari mazhab
Hanafi mengharuskan wakaf sama ada harta yang mudah dipindahkan kerana ia
menjadi kebiasaan atau adat masyarakat mewakafkannya seperti buku-buku.Ia
dibolehkan atas dasar istihsan yang menyalahi prinsip umum dan pegangan Imam
Abu Hanafiah sendiri.
Istihsan
Berdasarkan Maslahah
Antara contoh penggunaan istihsan ini ialah
mengikut prinsip umum,tidak harus diberikan zakat kepada Bani Hasyim.Tetapi
sebaliknya Abu Hanifah mengharuskan memberi zakat kepada mereka dizaman beliau
berdasarkan istihsan.Iaitu untuk menjaga kepentingan mereka daripada diabaikan.
Istihsan
Berdasarkan Darurat
Antara contoh permasalahan:Membersihkan perigi
bernajis.Mengikut kaedah umum atau al-Qiyas,perigi tersebut tidak akan bersih
walaupun ditimba sebahagian atau semua air dalamnya.Hal tersebut kerana,menimba
sebahagian air di dalamnya tidak memberi kesan atau tidak menyebabkan baki air
yang ada itu bersih. Begitu juga jika ditimba semua air pun tidak akan
membersihkan air yang baru keluar dari mata air dalam perigi tersebut. Justeru
itu,air dalam perigi tersebut diharamkan bersih atau tidak akan bersih walaupun
ditimba semua air bernajis. Oleh itu diharuskan mengambil air dari perigi
tersebut kerana darurat dan diperlukan.
Istihsan
Berdasarkan Qiyas al-Khafiyy
Keadaan ini berlaku terhadap masalah yang mana
bercamtum di antara dua qiyas. Di mana salah satu jelas illahnya dan satu lagi
tidak jelas illahnya.Istihsan jenis ini ialah dengan mengeluarkan hukum
berasaskan qiyas yang tidak nyata.
2.6 Kepentingan sumber istihsan.
Walaupun
istihsan bukan suatu dalil yang berdiri sendiri, namun ia menyingkapkan jalan
yang ditempuh sebahagian ulama mujtahidin dalam menetapkan dalil-dalil syara
dan kaedah-kaedahnya ketika dalil-dalil itu bertentangan dengan kenyataan yang
berkembang dalam masyarakat. Hal ini untuk mengelakkan kesulitan dan
kemudaratan serta menghasilkan kemanfaatan dengan cara menetapkan dasar-dasar
syariat dan sunber-sumbernya.
Istihsan adalah
suatu dalil yang terkuat menunjukkan bahawa hukum-hukum Islam adalah suatu
hukum yang berkembang dalam masyarakat yang diistilahkan sebagai fiqh waq’i
bukan suatu fiqh khayali yang merupakan fiqh bayangan sebagai yang digambarkan
oleh sebahagian oarang yang tidak mengetahui hakikat fiqh Islam atau ingin
menjauhkan manusia daripadanya. Dengan menggunakan dasar istihsan, kita dapat
menghadapi masalah perbankan yang telah menjadi masalah yang sangat penting
dalam masalah ekonomi. Oleh kerana dalam kebanyakan bentuknya merupakan
pengecualian dari umum, maka bolehlah kita qiaskan kepadanya sesuatu yang lain
apabila cukup syarat-syarat qias.
Para ulama ada
yang tidak membenarkan sama sekali kita melakukan qias, kerana tempat-tempat yang
mengecualikan atas dasar darurat, atau maslahat tertentu dan harus kita ukur
mudarat itu sekadar yang darurat saja.
Ada yang membedakan
antara yang diistihsankan dengan nas atau ijmak dengan yang diistihsankan dengn
qias khafi. Mereka tidak membolehkan pada yang pertama, membolehkan pada yang
kedua. Asy Syarakhasi dalam kitab usulnya berkata:
Sesungguhnya yang mustahsan dan qias dapat melampaui hukumnya pada yang lain,
dalam arti dapat diqiaskan yang lain padanya. Kerana qias baik lahir maupun
batin ialah mengenakan sesuatu hukum
kepada yang lain. Adapun yang diistihsankan dengan nash atau ijma' maka
hukumnya tidak melampaui pada yang lain, kerana dia dipalingkan dari qias dan
tidak dapat dikenakan kepada yang lain."
Seperti
pendapat sebelum ini, yaitu tidak boleh mengqiaskan sesuatu kepada yang
dikecualikan itu. Kedua-dua pendapat ini tidak dapat kita pendapat ini tidak
dapat kita terima. Pendapat yang dapat kita terima, ialah boleh kita qiaskan
sesuatu kepada yang dikecualikan apabila cukup syarat-syaratnya, kerana qias
itu berkisar sekitar adanya sesuatu makna yang mngumpulkan antara yang
dikecualikan itu dengan yang lainnya. Jika ada makna tersebut, berlakulah qias.
Jika tidak ada makna tersebut, nescaya qias tidak dapat dikecualikan, baik
pengecualian itu dengan nash ataupun dengan qias. Inilah pendapat sebagian ahli
tahqiq yang dipelopori oleh Al-Ghazali. Pendapat Al- Ghazali sesuai dengan
pendapat Ibnu Taimiyah dalam kitab Ushul Fiqhnya yaitu:
" Boleh qias kepada pokok yang tertentu
dari antara jumlah qias, dan itulah yang dinamakan oleh golongan Hanafiah
tempat istihsan, berbeza terhadap perkataan mereka tidak boleh qias kecuali
qias itu ada illatnya atau ijma' qias itu, atau ada suatu pokok yang lain yang
sesuai maka bolehlah qias kepadanya. Pendapat golongan Syafi'iyah dan
segolongan Hanafiah sama dengan pendapat kami. Dan pendapat golongan Malikiyah
sama dengan jumlah qias dapat diqiaskan kepadanya dan dapat diqiaskan pada yang
lainnya".
Ibnu Qudamah Aln Maqdisi dalam kitab Raudhatun
Nadzir berkata:
" Yang dikecualikan dari kaedah qias
terbagi kepada yang dapat difahamkan
maknanya dan yang tidak dapat difahamkan maknanya. Makna yang pertama
sah diqiaskan selama diperoleh illat. Di antara yang demikian ialah
pengecualian 'aliyah kerana ada keperluan. Tidaklah jauh kita mengqiaskan buah
anggur pada kurma putih yang telah nyata bahawa buah anggur mengandungi kurma
putih. Demikianlah pula mewajibkan segantang kurma pada susu binatang yang
diikat pentilnya sikecualikan dari kaedah sama semestinya kita qiaskan
kepadanya apa bayng dikembalikan kerana cacat yang lain. Dan itu seperti
perhubungan, adapun yang tidak dapat difahamkan maknanya maka adalah seperti
ditentukan Abu Burdah dengan boleh menyembelih kambing yang berbulu yang
setahun umurnya untuk korban dan seperti Nabi menetapkan Khuzaimah dengan
menerima kesaksiannya seorang diri. Dan hal serupa itu tidak boleh diqiaskan
kepadanya".
Pendapat inilah yang kiranya harus kita
tampung, kerana mewujudkan maksud syara'
dari pengecualian. Allah swt. Dengan tegas mengatakan:
" Dan tidaklah Allah menjadikan kamu
kesukaran dalam agama". ( Q.S. Al- Hajj/22:78)
Mengikut apa
yang diterangkan, maka istihsan dalam kebanyakan bentuknya adalah pengecualian
dari hal-hal yang diharamkan dengan menghalalkan sesuatu dan pengecualian dari
hal-hal yang mewajiban dengan menghilangkan kewajibannya, kerana pengecualian
itu tidaklah terbatas dalam daerahnya sahaja, tetapi melampaui daerah lain.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar